Forstå dine online kunder

 

Få mere ud af din trafik

Hvis du har en hjemmeside, har du sikkert en del besøgende, som kommer og kigger på den med jævne mellemrum. Nogen er der kun én gang og andre kommer tilbage flere gange. Folk der kigger på din hjemmeside, har sikkert forskellige forudsætninger og de kommer helt sikkert fra flere forskellige steder på nettet. I dag er det meget nemt at trække folk til din hjemmeside. Men hvad gør vi så herfra? Når folk er kommet på din hjemmeside, skal vi jo gerne have dem til at gøre noget mere end bare kigge.

 

At flytte folk er hele kunsten ved at have en hjemmeside og i det hele taget, at være til stede på internettet. Mens vi flytter folk tættere på at blive kunder i vores virksomhed, skal vi huske at det er dem det handler om. Du skal pleje kunderne, ved at give dem den rådgivning, de har brug for. Og du skal løse deres udfordringer ved at tilbyde løsninger, som passer til deres personlige udfordringer.  

 

Glem dig selv

Det er rigtig fint du har hjulpet andre med dit produkt, men nye potentielle kunder er i bund og grund ret ligeglad med hvad du har gjort for andre. Hvis du ellers har styr på din annoncering, er de kommet til din hjemmeside, fordi du kan være behjælpelig med en udfordring de har. Dit indhold skal derfor hjælpe dine kunder med at løse deres udfordringer.

 

Indholdet på din hjemmeside skal være skabt til at guide din målgruppe. En god blanding af tekster, billeder og videoer vil hjælpe dine besøgende godt på vej til at blive kunder. Når dine potentielle kunder søger efter en løsning, skal dit indhold guide dem til denne løsning. De har ikke brug for, at du bare fortæller dem hvad du kan.

 

Og så for lige at slå det fast med syv tommer søm. Det er de besøgende, der skal være i fokus på din hjemmeside. Ikke dig eller din virksomhed. Tiden hvor de har brug for din ekspertise, skal nok komme senere, når folk er klar til at blive kunder.

 

Folk opfører sig mærkeligt på nettet

Og folk opfører sig forskelligt. Det ville være super nemt hvis alle agerede på samme måde, når de sidder foran en computer. Sådan forholder det sig ikke helt. Og heldigvis for det! Internettet ville hurtigt blive et kedeligt sted at opholde sig så.

 

Heldigvis går det i den modsatte retning, hjemmesider og internettets indhold tilpasser sig den, der sidder foran computeren. Hvis vi er rigtig heldige ender det med, at alle kan finde lige præcis det, de søger efter. Og, at de finder det på en måde, som de kan finde ud af.

 

Lad os ikke gøre det enormt kompliceret til at starte med. Vi kan starte i det små og bevæge os fremad. Den bedste måde er, at udvælge de personer i din målgruppe, som du vil have fat i, og så henvende sig til dem. Lav en god og dækkende person beskrivelse af de personer. Forestil dig dem og lær dem at kende. Lav indhold, som målretter sig de personer.

 

Dit indhold bliver nu helt automatisk tilpasset din målgruppe, og det bliver nemmere at skabe relevant indhold.

 

Vi er slet ikke så kvikke, som vi tror vi er

Selvom vi gerne vil betragte os selv som et overlegen individ her på jorden, så er vi slet ikke klar over hvad vi laver. En enormt stor del af de beslutninger vi træffer, sker helt impulsivt og ubevidst. Og så er vi dovne dyr! Vi mennesker har en tendens til at acceptere nemme løsninger. Så længe et udsagn ligger nogenlunde inden for en acceptabel ramme, er vi ikke kritiske overhovedet.

 

Hvis vi læser et sted, at Napoléon Bonaparte var Fransk krigsfører i 1600-tallet og døde i en alder af 37 år, ville mange accepterer det udsagn uden videre. Med mindre man har hørt godt efter i historietimen eller har en interesse for den franske revolution, vil vi uden kritik, sluge budskabet – Fordi det passer ind i en  acceptabel ramme.

 

Det samme gælder for indholdet på din hjemmeside, dine budskaber og din tone over for dine besøgende. Hvis du slår dig fast som ekspert og lyder troværdig, har du et publikum, som tror på dit budskab.

 

Det er en vigtig ting at tænke over, når du laver flowet i dit indhold. Det er i de tankegange, du får folk til at flytte sig fra besøgende til kunder. Rejsen er ofte længere end som sådan, men det er her du fanger folk, som er det første step.

 

Forhold dig til det!

Du har vel set flere hjemmesider, hvor produkter er sat op ved siden af hinanden. Eller dem, hvor du kan vælge mellem tre pakker. Vi har den lille startpakke. Mellempakken, som ser rigtigt fornuftigt ud. Og især overfor den store pakke, som er både dyr og overskuelig.

 

Tal og tekster er sat op overfor hinanden, så vi kan sammenligne. Og det er der en god grund til. Vores hjerne kan simpelthen ikke forholde sig til noget, uden at det bliver holdt op imod noget andet. Det er ganske simpelt for abstrakt for os.

 

Selv hvis vi kun har mulighed for at sammenligne to tal, der slet ikke har noget med hinanden at gøre, snupper vores hjerne muligheden. Det kan være en pris og et postnummer. Vores hjerne er fuldstændig ligeglad. Har den et andet tal, at forholde sig til, så gør den det.

 

Derfor er pakkeløsningerne ved siden af hinanden en virkelig god idé. Det behager modtagerens hjerne og der er ro på.

 

Og Napoléon døde i 1821 – 51 år gammel..

Få mere ud af din trafik

Hvis du har en hjemmeside, har du sikkert en del besøgende, som kommer og kigger på den med jævne mellemrum. Nogen er der kun én gang og andre kommer tilbage flere gange. Folk der kigger på din hjemmeside, har sikkert forskellige forudsætninger og de kommer helt sikkert fra flere forskellige steder på nettet. I dag er det meget nemt at trække folk til din hjemmeside. Men hvad gør vi så herfra? Når folk er kommet på din hjemmeside, skal vi jo gerne have dem til at gøre noget mere end bare kigge.

 

At flytte folk er hele kunsten ved at have en hjemmeside og i det hele taget, at være til stede på internettet. Mens vi flytter folk tættere på at blive kunder i vores virksomhed, skal vi huske at det er dem det handler om. Du skal pleje kunderne, ved at give dem den rådgivning, de har brug for. Og du skal løse deres udfordringer ved at tilbyde løsninger, som passer til deres personlige udfordringer.  

 

Glem dig selv

Det er rigtig fint du har hjulpet andre med dit produkt, men nye potentielle kunder er i bund og grund ret ligeglad med hvad du har gjort for andre. Hvis du ellers har styr på din annoncering, er de kommet til din hjemmeside, fordi du kan være behjælpelig med en udfordring de har. Dit indhold skal derfor hjælpe dine kunder med at løse deres udfordringer.

 

Indholdet på din hjemmeside skal være skabt til at guide din målgruppe. En god blanding af tekster, billeder og videoer vil hjælpe dine besøgende godt på vej til at blive kunder. Når dine potentielle kunder søger efter en løsning, skal dit indhold guide dem til denne løsning. De har ikke brug for, at du bare fortæller dem hvad du kan.

 

Og så for lige at slå det fast med syv tommer søm. Det er de besøgende, der skal være i fokus på din hjemmeside. Ikke dig eller din virksomhed. Tiden hvor de har brug for din ekspertise, skal nok komme senere, når folk er klar til at blive kunder.

 

Folk opfører sig mærkeligt på nettet

Og folk opfører sig forskelligt. Det ville være super nemt hvis alle agerede på samme måde, når de sidder foran en computer. Sådan forholder det sig ikke helt. Og heldigvis for det! Internettet ville hurtigt blive et kedeligt sted at opholde sig så.

 

Heldigvis går det i den modsatte retning, hjemmesider og internettets indhold tilpasser sig den, der sidder foran computeren. Hvis vi er rigtig heldige ender det med, at alle kan finde lige præcis det, de søger efter. Og, at de finder det på en måde, som de kan finde ud af.

 

Lad os ikke gøre det enormt kompliceret til at starte med. Vi kan starte i det små og bevæge os fremad. Den bedste måde er, at udvælge de personer i din målgruppe, som du vil have fat i, og så henvende sig til dem. Lav en god og dækkende person beskrivelse af de personer. Forestil dig dem og lær dem at kende. Lav indhold, som målretter sig de personer.

 

Dit indhold bliver nu helt automatisk tilpasset din målgruppe, og det bliver nemmere at skabe relevant indhold.

 

Vi er slet ikke så kvikke, som vi tror vi er

Selvom vi gerne vil betragte os selv som et overlegen individ her på jorden, så er vi slet ikke klar over hvad vi laver. En enormt stor del af de beslutninger vi træffer, sker helt impulsivt og ubevidst. Og så er vi dovne dyr! Vi mennesker har en tendens til at acceptere nemme løsninger. Så længe et udsagn ligger nogenlunde inden for en acceptabel ramme, er vi ikke kritiske overhovedet.

 

Hvis vi læser et sted, at Napoléon Bonaparte var Fransk krigsfører i 1600-tallet og døde i en alder af 37 år, ville mange accepterer det udsagn uden videre. Med mindre man har hørt godt efter i historietimen eller har en interesse for den franske revolution, vil vi uden kritik, sluge budskabet – Fordi det passer ind i en  acceptabel ramme.

 

Det samme gælder for indholdet på din hjemmeside, dine budskaber og din tone over for dine besøgende. Hvis du slår dig fast som ekspert og lyder troværdig, har du et publikum, som tror på dit budskab.

 

Det er en vigtig ting at tænke over, når du laver flowet i dit indhold. Det er i de tankegange, du får folk til at flytte sig fra besøgende til kunder. Rejsen er ofte længere end som sådan, men det er her du fanger folk, som er det første step.

 

Forhold dig til det!

Du har vel set flere hjemmesider, hvor produkter er sat op ved siden af hinanden. Eller dem, hvor du kan vælge mellem tre pakker. Vi har den lille startpakke. Mellempakken, som ser rigtigt fornuftigt ud. Og især overfor den store pakke, som er både dyr og overskuelig.

 

Tal og tekster er sat op overfor hinanden, så vi kan sammenligne. Og det er der en god grund til. Vores hjerne kan simpelthen ikke forholde sig til noget, uden at det bliver holdt op imod noget andet. Det er ganske simpelt for abstrakt for os.

 

Selv hvis vi kun har mulighed for at sammenligne to tal, der slet ikke har noget med hinanden at gøre, snupper vores hjerne muligheden. Det kan være en pris og et postnummer. Vores hjerne er fuldstændig ligeglad. Har den et andet tal, at forholde sig til, så gør den det.

 

Derfor er pakkeløsningerne ved siden af hinanden en virkelig god idé. Det behager modtagerens hjerne og der er ro på.

 

Og Napoléon døde i 1821 – 51 år gammel..