Inbound Marketing – en lækker gennemgang af begrebet

 

Hvad er Inbound Marketing?

Inbound Marketing går kort og godt ud på, at lade kunderne komme til dig. Det er den direkte modsætning til de traditionelle markedsføringsmetoder – også kaldet Outbound Marketing – hvor virksomhederne kommer til kunderne og siger: “Vi har det her produkt – kom og køb det.”

Outbound metoden har vist sig effektiv i en lang årrække. Og det er med garanti derfor størstedelen af de danske (og udenlandske) virksomheder fortsætter med den tankegang. Men samfundet har ændret sig. Der er kommet nye teknologier og vores hverdag ser langt anderledes ud i dag end for 10-20 år siden.

Én af de væsentlige ændringer er dagligdagens informationsniveau. Vi får rigtig mange input i løbet af en almindelig hverdag. Og vi har mulighed for at få et svar på næsten alt – lige nu og her.

Og netop på grund af de ændringer kan vi ikke gøre som vi altid har gjort. Det faktum, at vi mennesker undersøger alt på forhånd gør, at vi bliver nødt til at ændre vores metoder. Vi undersøger løsninger på egen hånd, både i fritid og på arbejde.

 

Det er tid til at smadre den gamle guitar.

Ikke bogstavelig talt – eller det skal jeg selvfølgelig ikke blande mig i – men jeg mener bare, at guitaren er en metafor for de gamle markedsføringsmetoder. De gamle metoder passer ikke til det moderne samfund. Selvom de stadig virker, skal du lægge alt for mange kræfter i at skaffe en ny kunde. Der er mange, der bliver irriterede over dig på vejen. Og du kan ende med nogle kunder, som egentlig ikke havde brug for det, du sælger. Så de bliver inderst inde lidt skuffede.

Så i stedet for at samle på skuffede kunder og irritere tilfældige folk undervejs, kan vi skabe relevant information til dem, som faktisk selv opsøger den.

Som jeg hurtigt nævnte for dig før, så har vi i dag mulighed for at finde alle de informationer vi har lyst til – og det er lige med det samme. Jeg griber selv i lommen efter min iPhone hver gang jeg lige bliver i tvivl om noget. Det kan være noget jeg kom i tanke om, eller ting folk omkring mig spørger om.

 

 

Skab indhold

Indhold. Eller som vi i branchen kalder det Content . Det kan komme i mange former – blogindlæg, video, whitepaper, e-bøger, infographics, billeder, mimes, GIFs, Facebook opdateringer og alle mulige andre former..

Men pointen er, at du skal bruge den tid, der ellers går med at irritere tilfældige folk, på at lave godt og solidt indhold. Indhold til de mennesker, der virkelig gerne vil finde din viden og blive klogere på dine løsninger.

Men vi skal lige finde ud af hvem det er vi vil kommunikere med før vi begynder at skrive til lige om lidt.

Er du klar til at smadre den gamle guitar? Og ja det er stadig en metafor.

Hvad er Inbound Marketing?

Inbound Marketing går kort og godt ud på, at lade kunderne komme til dig. Det er den direkte modsætning til de traditionelle markedsføringsmetoder – også kaldet Outbound Marketing – hvor virksomhederne kommer til kunderne og siger: “Vi har det her produkt – kom og køb det.”

Outbound metoden har vist sig effektiv i en lang årrække. Og det er med garanti derfor størstedelen af de danske (og udenlandske) virksomheder fortsætter med den tankegang. Men samfundet har ændret sig. Der er kommet nye teknologier og vores hverdag ser langt anderledes ud i dag end for 10-20 år siden.

Én af de væsentlige ændringer er dagligdagens informationsniveau. Vi får rigtig mange input i løbet af en almindelig hverdag. Og vi har mulighed for at få et svar på næsten alt – lige nu og her.

Og netop på grund af de ændringer kan vi ikke gøre som vi altid har gjort. Det faktum, at vi mennesker undersøger alt på forhånd gør, at vi bliver nødt til at ændre vores metoder. Vi undersøger løsninger på egen hånd, både i fritid og på arbejde.

 

Det er tid til at smadre den gamle guitar.

Ikke bogstavelig talt – eller det skal jeg selvfølgelig ikke blande mig i – men jeg mener bare, at guitaren er en metafor for de gamle markedsføringsmetoder. De gamle metoder passer ikke til det moderne samfund. Selvom de stadig virker, skal du lægge alt for mange kræfter i at skaffe en ny kunde. Der er mange, der bliver irriterede over dig på vejen. Og du kan ende med nogle kunder, som egentlig ikke havde brug for det, du sælger. Så de bliver inderst inde lidt skuffede.

Så i stedet for at samle på skuffede kunder og irritere tilfældige folk undervejs, kan vi skabe relevant information til dem, som faktisk selv opsøger den.

Som jeg hurtigt nævnte for dig før, så har vi i dag mulighed for at finde alle de informationer vi har lyst til – og det er lige med det samme. Jeg griber selv i lommen efter min iPhone hver gang jeg lige bliver i tvivl om noget. Det kan være noget jeg kom i tanke om, eller ting folk omkring mig spørger om.

 

 

Skab indhold

Indhold. Eller som vi i branchen kalder det Content . Det kan komme i mange former – blogindlæg, video, whitepaper, e-bøger, infographics, billeder, mimes, GIFs, Facebook opdateringer og alle mulige andre former..

Men pointen er, at du skal bruge den tid, der ellers går med at irritere tilfældige folk, på at lave godt og solidt indhold. Indhold til de mennesker, der virkelig gerne vil finde din viden og blive klogere på dine løsninger.

Men vi skal lige finde ud af hvem det er vi vil kommunikere med før vi begynder at skrive til lige om lidt.

Er du klar til at smadre den gamle guitar? Og ja det er stadig en metafor.