Det er lidt ligesom en slags entré

Så kom vi til landingssiderne. Det er en af mine favorit discipliner. Det er nemlig et rigtig sjovt sted, at afprøve nye idéer og lege med hvordan man kan ændre folks online adfærd.

Men vi må nok hellere starte med at snakke om, hvad en landingsside er.

Helt kort, så er det den første side dine besøgende lander på, når de kommer ind på din hjemmeside. De kan komme mange forskellige steder fra, men nogle gængse, er Google og Sociale medier.

 

Find ud af hvor gæsterne kommer fra

Mange går stadig ud fra, at alle besøgende er forbi forsiden og navigere derfra, når de kommer ind på hjemmesiden. Det er dog de færreste, der faktisk starter på forsiden. Nogle virksomheder har endda taget konsekvensen og  har lavet deres forside til en decideret landingsside.

I og med folk kommer ind på din side fra alle mulige vinkler er det godt at have styr på, hvor de kommer hen. En af de hurtige måder at tjekke, hvilke sider de potentielle besøgende lander på, er ved at lave en site search på Google. Det er super nemt. Du skriver bare “site:” foran dit domæne og søger. Hvis jeg skulle lave en site search for gadenissen.dk, vil det se sådan ud:

site:gadenissen.dk

Når du laver søgningen, får du kun de resultater, der har med din egen hjemmeside at gøre. Og alle de resultater, er indgange til din hjemmeside. Kig dem igennem og se om det giver mening, at komme ind fra sidelinjen på din hjemmeside.

Jeg må nok hellere komme tilbage til det, jeg egentlig gerne vil fortælle dig. Nogen gange har jeg det med at tage en omvej, men du må lige bære over med mig.

 

Kontrol over dem der er til kampagner

Landingssider. Helt præcis den type landingssider, som du skal bruge når du laver kampagner. Det er sider, hvor du typisk selv har stor kontrol over trafikken, da en del vil komme fra online annoncering.

Du skal lave din første landingsside, når du starter din første kampagne. Lad os sige, at du har skrevet en lille e-bog der hedder “7 nemme måde at fikse en ødelagt guitar”. Nu vil du gerne have din målgruppe til at downloade den.

Før du sætter annoncer op til din målgruppe og lokker dem ind på landingssiden, skal den sættes ordentlig op.

Der er et par punkter, som man lige så godt altid kan starte med at have styr på.

 

Det er en nøgen side

Landingssidens regel nummer 1: Landingssiden har ét formål. At folk skal downloade din e-bog. Og det er det. Og det er det eneste man skal kunne på siden.

Du kommer til at sætte annoncer op, som lover folk en e-bog, og du betaler for, at de går ind på siden. Når de så er på siden, skal du gøre alt hvad du kan for, at folk downloader den e-bog.

Det betyder også, at du skal fjerne alle andre muligheder. Væk med menulinjen. Væk med footeren. Ja, væk med alle andre links for den sags skyld. Alt, der kan komme ind under kategorien “unødvendigt støj” skal ikke være på en landingsside. Det betyder også andre budskaber, som f.eks. “Kontakt os på telefon, for at høre mere om vores løsninger”.

Hvis du vil have folk til at downloade den e-bog, vil du gerne have deres mailadresse til gengæld. Til det formål laver du en kontaktformular på siden, som de kan udfylde for at få adgang til e-bogen. Som minimum skal der være et felt til mailadressen, men overvej nøje, hvor mange andre oplysninger du har brug for. Har du brug for et navn? Et firmanavn? Eller et telefonnummer? Et postnummer?

Det er super dejligt for dig, at få alle de oplysninger, men det kan hurtigt forhindre folk i at udfylde formularen. I langt de fleste tilfælde, er det nok med en mailadresse i første omgang. De andre oplysninger kan du altid få senere.

 

Det er skriften der sælger

Det sidste og andet afgørende træk på din landingsside er en god tekst. Du skal skrive en kort og præcis tekst, som på en overskuelig måde siger, hvad modtageren får ud af at downloade din e-bog. En titel på siden kunne være: “7 nemme måde at fikse en ødelagt guitar – spar penge med hurtige reparationer”. Herefter kan du skrive en lille forklarende tekst omkring e-bogens indhold. Efterfulgt af en liste i punktform med alle fordelene listet op.

Det er her du skal lave dit første salg. Du skal sælge din e-bog. Ikke for penge, men for mailadresser. Husk på, at der i dag er mennesker, som passer bedre på deres mailadresser end på deres penge!

Din e-bog er derfor ikke gratis.

Nu er din landingsside sådan set færdig. Du kan selvfølgelig indsætte et billede af e-bogens cover og måske af dig selv. Så længe det er relevant.

Nu gælder det om at få trafik ind på siden med blandt andet annoncering. Efter et stykke tid kan du se hvor mange, der har besøgt din landingsside og hvor stor en andel, der har downloadet e-bogen. Den andel regnet ud i procent, kalder vi for konverteringsraten. Og konverteringsraten fortæller noget omkring, hvor succesfuld din landingsside er. Men det kommer vi ind på lige om lidt.

Hvis det lyder en smule uoverskueligt at tilpasse en landingsside ud fra de skabeloner, du har på din egen hjemmeside, findes der andre gode løsninger. Unbounce og Leadpages er to rigtig gode online programmer, som er designet til at lave gode landingssider. De er nemme at bruge og de holder selv øje med din konverteringsrate. De koster lidt, men kan meget hurtigt blive pengene værd. Især hvis du laver mange landingssider. Og det skulle du jo gerne komme til.

 

Der er kun lidt tilbage

Nu har vi været omkring en lang række markedsføringsdiscipliner, som du skal kunne i nogen udstrækning. De er alle en del af gamet for, at kunne lave succesfulde Inbound kampagner.  

Det sidste jeg vil vise dig, er den del vi kalder konverteringsoptimering. Jeg har prøvet at finde på et bedre dansk ord, men det kommer ikke rigtigt til mig.

Helt kort, så går konverteringsoptimering ud på, at få mere ud af den trafik, der er på din hjemmeside. Og bagefter få endnu mere ud af det. Og så igen.

Det er lidt ligesom en slags entré

Så kom vi til landingssiderne. Det er en af mine favorit discipliner. Det er nemlig et rigtig sjovt sted, at afprøve nye idéer og lege med hvordan man kan ændre folks online adfærd.

Men vi må nok hellere starte med at snakke om, hvad en landingsside er.

Helt kort, så er det den første side dine besøgende lander på, når de kommer ind på din hjemmeside. De kan komme mange forskellige steder fra, men nogle gængse, er Google og Sociale medier.

 

Find ud af hvor gæsterne kommer fra

Mange går stadig ud fra, at alle besøgende er forbi forsiden og navigere derfra, når de kommer ind på hjemmesiden. Det er dog de færreste, der faktisk starter på forsiden. Nogle virksomheder har endda taget konsekvensen og  har lavet deres forside til en decideret landingsside.

I og med folk kommer ind på din side fra alle mulige vinkler er det godt at have styr på, hvor de kommer hen. En af de hurtige måder at tjekke, hvilke sider de potentielle besøgende lander på, er ved at lave en site search på Google. Det er super nemt. Du skriver bare “site:” foran dit domæne og søger. Hvis jeg skulle lave en site search for gadenissen.dk, vil det se sådan ud:

site:gadenissen.dk

Når du laver søgningen, får du kun de resultater, der har med din egen hjemmeside at gøre. Og alle de resultater, er indgange til din hjemmeside. Kig dem igennem og se om det giver mening, at komme ind fra sidelinjen på din hjemmeside.

Jeg må nok hellere komme tilbage til det, jeg egentlig gerne vil fortælle dig. Nogen gange har jeg det med at tage en omvej, men du må lige bære over med mig.

 

Kontrol over dem der er til kampagner

Landingssider. Helt præcis den type landingssider, som du skal bruge når du laver kampagner. Det er sider, hvor du typisk selv har stor kontrol over trafikken, da en del vil komme fra online annoncering.

Du skal lave din første landingsside, når du starter din første kampagne. Lad os sige, at du har skrevet en lille e-bog der hedder “7 nemme måde at fikse en ødelagt guitar”. Nu vil du gerne have din målgruppe til at downloade den.

Før du sætter annoncer op til din målgruppe og lokker dem ind på landingssiden, skal den sættes ordentlig op.

Der er et par punkter, som man lige så godt altid kan starte med at have styr på.

 

Det er en nøgen side

Landingssidens regel nummer 1: Landingssiden har ét formål. At folk skal downloade din e-bog. Og det er det. Og det er det eneste man skal kunne på siden.

Du kommer til at sætte annoncer op, som lover folk en e-bog, og du betaler for, at de går ind på siden. Når de så er på siden, skal du gøre alt hvad du kan for, at folk downloader den e-bog.

Det betyder også, at du skal fjerne alle andre muligheder. Væk med menulinjen. Væk med footeren. Ja, væk med alle andre links for den sags skyld. Alt, der kan komme ind under kategorien “unødvendigt støj” skal ikke være på en landingsside. Det betyder også andre budskaber, som f.eks. “Kontakt os på telefon, for at høre mere om vores løsninger”.

Hvis du vil have folk til at downloade den e-bog, vil du gerne have deres mailadresse til gengæld. Til det formål laver du en kontaktformular på siden, som de kan udfylde for at få adgang til e-bogen. Som minimum skal der være et felt til mailadressen, men overvej nøje, hvor mange andre oplysninger du har brug for. Har du brug for et navn? Et firmanavn? Eller et telefonnummer? Et postnummer?

Det er super dejligt for dig, at få alle de oplysninger, men det kan hurtigt forhindre folk i at udfylde formularen. I langt de fleste tilfælde, er det nok med en mailadresse i første omgang. De andre oplysninger kan du altid få senere.

 

Det er skriften der sælger

Det sidste og andet afgørende træk på din landingsside er en god tekst. Du skal skrive en kort og præcis tekst, som på en overskuelig måde siger, hvad modtageren får ud af at downloade din e-bog. En titel på siden kunne være: “7 nemme måde at fikse en ødelagt guitar – spar penge med hurtige reparationer”. Herefter kan du skrive en lille forklarende tekst omkring e-bogens indhold. Efterfulgt af en liste i punktform med alle fordelene listet op.

Det er her du skal lave dit første salg. Du skal sælge din e-bog. Ikke for penge, men for mailadresser. Husk på, at der i dag er mennesker, som passer bedre på deres mailadresser end på deres penge!

Din e-bog er derfor ikke gratis.

Nu er din landingsside sådan set færdig. Du kan selvfølgelig indsætte et billede af e-bogens cover og måske af dig selv. Så længe det er relevant.

Nu gælder det om at få trafik ind på siden med blandt andet annoncering. Efter et stykke tid kan du se hvor mange, der har besøgt din landingsside og hvor stor en andel, der har downloadet e-bogen. Den andel regnet ud i procent, kalder vi for konverteringsraten. Og konverteringsraten fortæller noget omkring, hvor succesfuld din landingsside er. Men det kommer vi ind på lige om lidt.

Hvis det lyder en smule uoverskueligt at tilpasse en landingsside ud fra de skabeloner, du har på din egen hjemmeside, findes der andre gode løsninger. Unbounce og Leadpages er to rigtig gode online programmer, som er designet til at lave gode landingssider. De er nemme at bruge og de holder selv øje med din konverteringsrate. De koster lidt, men kan meget hurtigt blive pengene værd. Især hvis du laver mange landingssider. Og det skulle du jo gerne komme til.

 

Der er kun lidt tilbage

Nu har vi været omkring en lang række markedsføringsdiscipliner, som du skal kunne i nogen udstrækning. De er alle en del af gamet for, at kunne lave succesfulde Inbound kampagner.  

Det sidste jeg vil vise dig, er den del vi kalder konverteringsoptimering. Jeg har prøvet at finde på et bedre dansk ord, men det kommer ikke rigtigt til mig.

Helt kort, så går konverteringsoptimering ud på, at få mere ud af den trafik, der er på din hjemmeside. Og bagefter få endnu mere ud af det. Og så igen.