Mulighederne på Google

Søgemaskineoptimering går helt kort ud på at give din hjemmeside de bedste muligheder for at blive fundet på Google. Og det gælder selvfølgelig kun når det er relevant. Hvis du sælger vaskemaskiner er der jo ingen grund til at komme på Google, når nogen søger efter flybilletter. Men den del er du nok helt med på.

SEO er en rigtig brugt disciplin i moderne markedsføring. Og du kan derfor også finde rigtig mange meninger og holdninger til hvad der virker og hvor meget arbejde der skal lægges i det. Der kan stensikkert lægges rigtig mange kræfter i SEO. Ingen tvivl om det. Og du kan få rigtig gode placeringer ved at lave mange tekniske optimeringer.

Sandheden er dog meget enkelt i den sammenhæng. Har du ikke noget godt indhold at byde på, nytter det ikke noget, at få folk til at klikke på din hjemmeside. Så kig efter om, der også er noget at byde på for din målgruppe. Og ellers må du tilbage til Content Marketing delen igen.

 

Læg to sammen

Men hvis du kombinerer din indsats omkring SEO med en stabil Content Marketing strategi, behøver det ikke være særlig svært. Og med en stabil Content Marketing strategi mener jeg egentlig bare, at du har styr på hvem du skriver til og hvor ofte  du skal udgive relevant indhold. Det kan være et blogindlæg hver uge.

Gør du det, så kan SEO være en overkommelig opgave.

Du kan starte helt overordnet, med et par enkelte ting, som skal være i orden.

  • Mål hastigheden på din side. Søg efter pagespeed eller pingdom tools. Det er to gode værktøjer, som kan måle hvor hurtig din hjemmeside er. Hvis den ligge på under 2-3 sekunder, er det okay. Alt over det skal du have fikset af en udvikler. Kravene til hastighed på hjemmesider bliver højere og højere hele tiden – vi er et utålmodigt folkefærd. Størstedelen af internettets brugere går videre hvis hjemmesiden ikke loader inden for 3-4 sekunder.   
  • Tjek om din hjemmeside virker ordentlig på mobiler. Gå ind på https://search.google.com/search-console/mobile-friendly. Her kan du teste om din hjemmeside overholder Googles krav til mobilsider. Testen fortæller dig samtidig om hjemmesiden er brugervenlig på en smartphone.

Når du har styr på de to ting, kan du med ro i sindet begynde at kigge på de enkelte sider.

 

Kom godt i gang med SEO

For at komme godt i gang, skal du finde nogle søgeord, som du gerne vil blive fundet på i Google. Og det betyder, at du skal lave en søgeordsanalyse.

På samme måde som da vi skulle finde emner til blogindlæg, så går du i gang med at skrive ned i en dokument. Skriv alle de ord, du kan komme i tanke om man kan søge efter for at få fat i din hjemmeside. Det kan også være hele sætninger.

Når du har skrevet alt , du kan komme i tanke om ned, så går du ind på Google. Tast ordene ind som du har skrevet ned. Kig resultaterne igennem og se om nogen har formuleret sig anderledes, tilføj det til dit dokument. I bunden af søgeresultaterne kommer Google med sine egne forslag på lignende søgninger. Tag også gerne for dig af disse søgninger.

Efterhånden bliver din liste længere og du har din søgeordsanalyse.

Søgeordsanalysen kan selvfølgelig laves meget mere avanceret end det. Så hvis du gerne vil have en rigtig god søgeordsanalyse til at starte på, kan du investere i en der er udarbejdet af en professionel.

Uanset hvad, så skal du nu bruge dine søgeord. Hver underside eller blogindlæg på din hjemmeside, må have 2-3 søgeord, men vælg ét som hovedsøgeord. Skriv ned i dit dokument med søgeordsanalysen hvilke søgeord, der høre til hvilke sider.

Søgeordene skal du bruge lige om lidt.

 

Sæt ord på dine sider

Alle sider og undersider har en række oplysninger, som Google bruger til at vise folk hvilke informationer de kan finde på din side, når der bliver søgt. De kaldes title tags og meta descriptions og er en overskrift med en kort beskrivelse.

For gadenissen.dk ser det sådan ud på Google:

Her er en overskrift og en beskrivende tekst, som fortæller Google noget om hvad man kan forvente på siden. Den fortæller også folk, der søger om de kan finde svar på det, de søger efter.

Google bruger kun overskriften (Title tag) i deres vurdering. Beskrivelsen er derfor din plads til at overbevise folk om at de skal vælge din hjemmeside.

Overskrifter/title tags må højst være 50-60 tegn lange.

Beskrivelser/Meta descriptions må højst være 160 tegn lange.

På selve siden findes der også nogle overskrifter, som du skal forholde dig til. Den overskrift type, som hedder H1. Du kan typisk placere den i toppen af din tekst.

I forhold til dine søgeord fra analysen skal du sørge for, at hovedsøgeordet kommer med i overskriften (Title tag) og gerne i beskrivelsen. Herudover skal du huske at dine søgeord skal fremgå i selve teksten på siden og i H1’eren.

Det er ikke sådan, at du skal sigte efter at skrive det samme søgeord igen og igen på en side. Brug gerne synonymer og relaterede ord, det kan Google sagtens gennemskue. Det skaber samtidig en mere behagelig læseoplevelse for modtageren.

Helt overordnet, skal du huske at skrive til din målgruppe og ikke til Google. Google bliver hele tiden klogere og analyserer brugernes adfærd. Kan brugerne ikke lide din hjemmeside, så er Google heller ikke vild med den.

I mellemtiden er Google dog ikke den eneste måde du kan skaffe potentielle kunder på. Der findes mange andre muligheder for at få de rette folk til din hjemmeside.

Og dem tager vi fat på i de næste par runder.

Mulighederne på Google

Søgemaskineoptimering går helt kort ud på at give din hjemmeside de bedste muligheder for at blive fundet på Google. Og det gælder selvfølgelig kun når det er relevant. Hvis du sælger vaskemaskiner er der jo ingen grund til at komme på Google, når nogen søger efter flybilletter. Men den del er du nok helt med på.

SEO er en rigtig brugt disciplin i moderne markedsføring. Og du kan derfor også finde rigtig mange meninger og holdninger til hvad der virker og hvor meget arbejde der skal lægges i det. Der kan stensikkert lægges rigtig mange kræfter i SEO. Ingen tvivl om det. Og du kan få rigtig gode placeringer ved at lave mange tekniske optimeringer.

Sandheden er dog meget enkelt i den sammenhæng. Har du ikke noget godt indhold at byde på, nytter det ikke noget, at få folk til at klikke på din hjemmeside. Så kig efter om, der også er noget at byde på for din målgruppe. Og ellers må du tilbage til Content Marketing delen igen.

 

Læg to sammen

Men hvis du kombinerer din indsats omkring SEO med en stabil Content Marketing strategi, behøver det ikke være særlig svært. Og med en stabil Content Marketing strategi mener jeg egentlig bare, at du har styr på hvem du skriver til og hvor ofte  du skal udgive relevant indhold. Det kan være et blogindlæg hver uge.

Gør du det, så kan SEO være en overkommelig opgave.

Du kan starte helt overordnet, med et par enkelte ting, som skal være i orden.

  • Mål hastigheden på din side. Søg efter pagespeed eller pingdom tools. Det er to gode værktøjer, som kan måle hvor hurtig din hjemmeside er. Hvis den ligge på under 2-3 sekunder, er det okay. Alt over det skal du have fikset af en udvikler. Kravene til hastighed på hjemmesider bliver højere og højere hele tiden – vi er et utålmodigt folkefærd. Størstedelen af internettets brugere går videre hvis hjemmesiden ikke loader inden for 3-4 sekunder.   
  • Tjek om din hjemmeside virker ordentlig på mobiler. Gå ind på https://search.google.com/search-console/mobile-friendly. Her kan du teste om din hjemmeside overholder Googles krav til mobilsider. Testen fortæller dig samtidig om hjemmesiden er brugervenlig på en smartphone.

Når du har styr på de to ting, kan du med ro i sindet begynde at kigge på de enkelte sider.

 

Kom godt i gang med SEO

For at komme godt i gang, skal du finde nogle søgeord, som du gerne vil blive fundet på i Google. Og det betyder, at du skal lave en søgeordsanalyse.

På samme måde som da vi skulle finde emner til blogindlæg, så går du i gang med at skrive ned i en dokument. Skriv alle de ord, du kan komme i tanke om man kan søge efter for at få fat i din hjemmeside. Det kan også være hele sætninger.

Når du har skrevet alt , du kan komme i tanke om ned, så går du ind på Google. Tast ordene ind som du har skrevet ned. Kig resultaterne igennem og se om nogen har formuleret sig anderledes, tilføj det til dit dokument. I bunden af søgeresultaterne kommer Google med sine egne forslag på lignende søgninger. Tag også gerne for dig af disse søgninger.

Efterhånden bliver din liste længere og du har din søgeordsanalyse.

Søgeordsanalysen kan selvfølgelig laves meget mere avanceret end det. Så hvis du gerne vil have en rigtig god søgeordsanalyse til at starte på, kan du investere i en der er udarbejdet af en professionel.

Uanset hvad, så skal du nu bruge dine søgeord. Hver underside eller blogindlæg på din hjemmeside, må have 2-3 søgeord, men vælg ét som hovedsøgeord. Skriv ned i dit dokument med søgeordsanalysen hvilke søgeord, der høre til hvilke sider.

Søgeordene skal du bruge lige om lidt.

 

Sæt ord på dine sider

Alle sider og undersider har en række oplysninger, som Google bruger til at vise folk hvilke informationer de kan finde på din side, når der bliver søgt. De kaldes title tags og meta descriptions og er en overskrift med en kort beskrivelse.

For gadenissen.dk ser det sådan ud på Google:

Her er en overskrift og en beskrivende tekst, som fortæller Google noget om hvad man kan forvente på siden. Den fortæller også folk, der søger om de kan finde svar på det, de søger efter.

Google bruger kun overskriften (Title tag) i deres vurdering. Beskrivelsen er derfor din plads til at overbevise folk om at de skal vælge din hjemmeside.

Overskrifter/title tags må højst være 50-60 tegn lange.

Beskrivelser/Meta descriptions må højst være 160 tegn lange.

På selve siden findes der også nogle overskrifter, som du skal forholde dig til. Den overskrift type, som hedder H1. Du kan typisk placere den i toppen af din tekst.

I forhold til dine søgeord fra analysen skal du sørge for, at hovedsøgeordet kommer med i overskriften (Title tag) og gerne i beskrivelsen. Herudover skal du huske at dine søgeord skal fremgå i selve teksten på siden og i H1’eren.

Det er ikke sådan, at du skal sigte efter at skrive det samme søgeord igen og igen på en side. Brug gerne synonymer og relaterede ord, det kan Google sagtens gennemskue. Det skaber samtidig en mere behagelig læseoplevelse for modtageren.

Helt overordnet, skal du huske at skrive til din målgruppe og ikke til Google. Google bliver hele tiden klogere og analyserer brugernes adfærd. Kan brugerne ikke lide din hjemmeside, så er Google heller ikke vild med den.

I mellemtiden er Google dog ikke den eneste måde du kan skaffe potentielle kunder på. Der findes mange andre muligheder for at få de rette folk til din hjemmeside.

Og dem tager vi fat på i de næste par runder.