Hvor skal du være?

Ja der er jo en del af dem. Og der har været mange igennem. Men nogle der helt sikkert er markeder på i Danmark er Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, LinkedIn og Youtube.

Jeg vil ikke tage en slavisk gennemgang af dem og hvordan de virker, for det er slet ikke det, der er relevant i første omgang.

Det, der tæller for dig er, at finde ud af hvor din målgruppe befinder sig. Hop da lige et smut tilbage til dine personaer. Her har du sikker skrevet noget om, hvilke sociale medier de er på.

Og det er selvfølgeligt her du skal være.

 

Godt indhold er stadig koden

På de sociale medier gælder det generelt set om at skabe og udgive godt, relevant og brugbart indhold, der får din følgere til at interagerer med dig på mediet. Der er mange forskellige måder det kan ske på. Nogle virksomheder gør alt, hvad de kan for at hive folk ind på deres egen hjemmeside. Mens andre gør næsten alt på et eller flere medier. Det kan f.eks. være at virksomheden håndterer alt deres kundeservice via Facebook.

Hovedreglen er, at du skal tilpasse dine opslag til det medie, du er på. Det nytter altså ikke noget at lave de samme opslag på LinkedIn og Twitter. Præmissen for brug af de to medier er nemlig slet ikke den samme. Derfor må du tilpasse din kommunikation til de spilleregler der er. Ellers bemærker du hurtigt, at dine profiler ikke bliver en succes.

 

Planlæg dig frem

Når du har styr på hvilke sociale medier, din virksomhed skal være på, skal der planlægges. Ja, opslag på de sociale medier skal planlægges. Selvfølgelig er det i orden at lave spontane opslag ind imellem de planlagte. Men, som udgangspunkt, skal du planlægge dit indhold.

Det giver dig mulighed for at arbejde koncentreret med sociale medier et par timer ad gangen. Jeg fandt hurtigt ud af, at det er sjovere at arbejde fokuseret et par timer, end at stresse over 10 minutters opslag hver dag. Og så er det mere effektivt.

Find et god planlægningsværktøj. Der findes dyre programmer og der findes gratis excel skabeloner. Uanset hvad du foretrækker, er princippet det samme, og du skal selv skrive indholdet.

Jeg plejer at arbejde med 3-5 kategorier, som jeg skriver opslag omkring. Det kan være Nyttig viden, Fun Facts, Artikler links, Mini blog (til LinkedIn og Facebook) og Bag scenen på kontoret. Når man har et par kategorier, bliver det hurtigt nemmere at komme med idéer til opslag.

 

Bliv ved og det kommer til at ske

For at være med på de sociale medier i dag kræver det en god portion kontinuitet. Der er kamp om opmærksomheden. Også derfor er det en god idé, at du planlægger dine opslag i god tid.

Markedsføring på sociale medier er et kæmpe område og det udvikler sig hver eneste dag.

På de fleste sociale medier er det også muligt at annoncere for at nå en specifik målgruppe. De muligheder skal vi kigge lidt nærmere på i næste step.

Hvor skal du være?

Ja der er jo en del af dem. Og der har været mange igennem. Men nogle der helt sikkert er markeder på i Danmark er Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, LinkedIn og Youtube.

Jeg vil ikke tage en slavisk gennemgang af dem og hvordan de virker, for det er slet ikke det, der er relevant i første omgang.

Det, der tæller for dig er, at finde ud af hvor din målgruppe befinder sig. Hop da lige et smut tilbage til dine personaer. Her har du sikker skrevet noget om, hvilke sociale medier de er på.

Og det er selvfølgeligt her du skal være.

 

Godt indhold er stadig koden

På de sociale medier gælder det generelt set om at skabe og udgive godt, relevant og brugbart indhold, der får din følgere til at interagerer med dig på mediet. Der er mange forskellige måder det kan ske på. Nogle virksomheder gør alt, hvad de kan for at hive folk ind på deres egen hjemmeside. Mens andre gør næsten alt på et eller flere medier. Det kan f.eks. være at virksomheden håndterer alt deres kundeservice via Facebook.

Hovedreglen er, at du skal tilpasse dine opslag til det medie, du er på. Det nytter altså ikke noget at lave de samme opslag på LinkedIn og Twitter. Præmissen for brug af de to medier er nemlig slet ikke den samme. Derfor må du tilpasse din kommunikation til de spilleregler der er. Ellers bemærker du hurtigt, at dine profiler ikke bliver en succes.

 

Planlæg dig frem

Når du har styr på hvilke sociale medier, din virksomhed skal være på, skal der planlægges. Ja, opslag på de sociale medier skal planlægges. Selvfølgelig er det i orden at lave spontane opslag ind imellem de planlagte. Men, som udgangspunkt, skal du planlægge dit indhold.

Det giver dig mulighed for at arbejde koncentreret med sociale medier et par timer ad gangen. Jeg fandt hurtigt ud af, at det er sjovere at arbejde fokuseret et par timer, end at stresse over 10 minutters opslag hver dag. Og så er det mere effektivt.

Find et god planlægningsværktøj. Der findes dyre programmer og der findes gratis excel skabeloner. Uanset hvad du foretrækker, er princippet det samme, og du skal selv skrive indholdet.

Jeg plejer at arbejde med 3-5 kategorier, som jeg skriver opslag omkring. Det kan være Nyttig viden, Fun Facts, Artikler links, Mini blog (til LinkedIn og Facebook) og Bag scenen på kontoret. Når man har et par kategorier, bliver det hurtigt nemmere at komme med idéer til opslag.

 

Bliv ved og det kommer til at ske

For at være med på de sociale medier i dag kræver det en god portion kontinuitet. Der er kamp om opmærksomheden. Også derfor er det en god idé, at du planlægger dine opslag i god tid.

Markedsføring på sociale medier er et kæmpe område og det udvikler sig hver eneste dag.

På de fleste sociale medier er det også muligt at annoncere for at nå en specifik målgruppe. De muligheder skal vi kigge lidt nærmere på i næste step.